R. Senavaitis. Kas vakar buvo sveika, rytoj bus uždrausta? (0)

Nors net mokslininkai ir gydytojai nesutaria, koks maistas yra sveikas, o koks – ne, politikai nesijaučia stokojantys nei žinių, nei informacijos. Jie rimtai nusiteikę išbandyti savo sveiko gyvenimo viziją ant mūsų kailio. Štai Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) yra pasiryžusi iš savo sveikos dietos vizijos beveik visiškai pašalinti vaisius ir sultis, o Lietuvos politikai sukūrė sveiku laikomo maisto ženklinimo sistemą, į kurią nepatenka joks natūralus produktas.

cukrusDidėjantis nutukusių žmonių skaičius tampa vis aktualesne problema. Bandant kovoti su nutukimu, kraujotakos sistemos ligomis ir diabeto augimu PSO nuo šių metų rekomenduoja, kad per dieną iš suvartojamų kalorijų tik 5% būtų įvairūs cukrūs. Ir nesvarbu, ar jie rafinuoti, ar natūralūs. Nesvarbu, ar tai gliukozė, fruktozė ar sacharozė. Vidutiniam žmogui ši norma atitinka 25 g. cukraus. Tai yra tiek, kiek tilptų į šešis arbatinius šaukštelius. Arba lygiai tiek, kiek cukraus natūraliai yra 250 ml. stiklinėje nesaldintų obuolių sulčių. Tačiau jei vietoje sulčių nuspręsite išgerti tokio pat dydžio stiklinę kolos su ja gausite tik 22,5 g cukraus. Nuosekliai taikant šį principą panašu, kad mūsų dietoje neturėtų likti vietos nei sultims, nei kolai.

Šią ribą peržengti labai lengva netgi valgant daugiau vaisių, ką, beje, labai dažnai rekomenduoja  gydytojai ir mitybos ekspertai. Vaisiai netgi puikuojasi sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintos mitybos piramidės apačioje. Tačiau viename dideliame obuolyje arba viename apelsine yra apie 23 g. įvairių cukrų. O suvalgę du šimtus penkiasdešimt gramų vynuogių dienos cukraus normą viršytumėte net 60 %. Kiekvieno mūsų asmeninis reikalas, kiek klausyti besiginčijančių mokslininkų ir medikų. Tačiau kai į šį ginčą įsitraukia politikai, „rekomenduojama“ greitai tampa „privaloma“ ir „draudžiama“.  Kaip šiuos PSO siūlymus ryšis įgyvendinti valdžios  atstovai dar pamatysime. Tačiau tie žingsniai, kurių siūlo imtis PSO, gali vėliau sukelti didesnių sveikatos problemų, nei nutukimas ir kraujotakos sistemos ligos, su kuriomis kovojama.

Iš sveiko maisto sąrašo greitai bus išbraukti ne tik vaisiai su sultimis, bet ir natūralūs pieno produktai. Politikų vizija apie tai, kas yra sveikas maistas atrodo yra tokia siaura, kad vos pratilptų pro rakto skylutę. Būtent rakto skylutės simboliu šiemet buvo pradėti žymėti produktai, kurie valdininkų požiūriu yra sveikesni nei natūralūs jų ekvivalentai. Jį gali užsitarnauti tik produktai, kurie turi kelis kartus mažiau riebalų, cukraus ir druskos bei daugiau maistinių skaidulinių medžiagų nei kiti panašūs tos pačios grupės maisto produktai. Dėl to šiuo simboliu negali būti žymimas nei natūralus pienas, nei jogurtas. Kad užsitarnautų šį ženklelį pieno produktai turi būti ne riebesni nei 0.7%.

Juo negali būti žymimos net natūralios sultys, džiovinti vaisiai, uogos ar priešingai – maisto medžiagomis ir vitaminais papildyti produktai. Trumpai tariant pro rakto skylutę telpa tik beskonė, neriebi, tačiau skaidulų prisotinta masė ir nuo vandens savo konsistencija per daug nesiskiriantis pienas. Tiesa, į šį simbolį galėtų pretenduoti dar vienas tradicinis maisto produktas – duona iš pušies žievės. Ją mūsų protėviai valgydavo, kai ištikdavo badas ir nebeužtekdavo miltų tikrai duonai iškepti. Joje tikrai mažai kalorijų, įvairių natūralių cukrų ir riebalų, tačiau organizmui naudingų skaidulų tiesiog pilna.

Ginčus apie tai, kas yra sveika, o kas ne, turėtume palikime daktarams ir dietologams. Kiek jų rekomendacijų klausyti – kiekvieno mūsų asmeninis reikalas ir apsisprendimas. Tačiau kol tie ginčiai nenutyla, nereikia leisti, kad į juos veltųsi politikai. Kai mes patys klaidingai suprantam sveiką mitybą, pakenkiam tik sau. Kai savo klaidingą sveiko gyvenimo viziją ant visų kailio išbando valstybės vadovai, nukenčia visi. Jei tai leisim daryti kiekvienam politikui, greitai teks pamiršti ne tik apie skardinę kolos bet ir apie natūralų pieną, sultis ir duoną. Žinoma, po dvidešimties metų sultys ir pienas vėl gali būti paskelbti sveikatos eliksyru…

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

2 × 3 =