M. Vyšniauskaitė: šviečiamoji veikla tampa vis svarbesnė (interviu)

Vadovėlio „Ekonomika per 31 valandą“ rengėjai sulaukė pasaulinio pripažinimo. Už laisvės idėjų skatinimą, inovacijas ir veiklumą Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI) pelnė prestižinį Templeton laisvės apdovanojimą. Apie naujojo vadovėlio projektą „Lietuvos žinioms“ papasakojo jo plėtotoja, LLRI švietimo centro vadovė Marija Vyšniauskaitė.

– Kieno indėlis svariausias rengiant šią inovatyvią mokymo priemonę?

– Kiekvienas knygos skyrius sulaukė beveik visų instituto kolegų, ekonomikos specialistų dėmesio. Jie noriai įsitraukė į darbą, komentavo, konsultavo. Esame dėkingi geriausių šalies ekonomikos mokytojų-ekspertų komandai: Danutei Bareikienei, Ingai Niuniavaitei, Edmundui Kvederiui. Su LLRI prezidentu Žilvinu Šilėnu turėjome aiškią idėją – parašyti vadovėlį. Norėta į jį sudėti kuo daugiau informacijos. Tačiau pedagogai privertė kiek stabtelėti. Jie sakė: „Palaukite, pagalvokite apie šešiolikmetį, kas jam įdomu, kalbėkite paprasčiau, naudokite daugiau pavyzdžių.“ Šios rekomendacijos labai pravertė. Parengtą vadovėlį metus „testavome“. 30 mokyklų ir tiek pat mokytojų, beveik 1400 moksleivių galėjo pareikšti savo nuomonę. Atsižvelgę į pastabas, pasiūlymus knygą atnaujinome ir tik tada išleidome į gyvenimą.

– Tradicinės formos vadovėlis, e. vadovėlis, seminarai mokytojams ir išsami elektroninė mokytojo knyga, iš kurios pedagogai ruošiasi pamokoms…

– Visas komplektas. Prieš imdamiesi šio projekto atlikome rimtą esamos situacijos analizę, įvardijome svarbiausius mokinių ir mokytojų poreikius. Klausėme savęs, kuo galėtume padėti. Vadovėliuose pateikta medžiaga sensta, greitai netenka aktualumo. Kintančiomis ekonominės aplinkos sąlygomis mažesni ar didesni pokyčiai stebimi kasdien. Pavyzdžiui, šiandien mūsų valiuta euras, tačiau visi kiti ekonomikos vadovėliai dar parengti „prie lito“. Bėgant metams jie taps atgyvena, prasilenkiančia su realybe. Norėdami pažaboti tą kintančią realybę ir sukūrėme elektroninę mokytojo knygą. Ne todėl, kad madinga, o dėl to, jog yra galimybė keisti, atnaujinti, kurti naujas užduotis pasikeitus mokesčių sistemai, statistiniams duomenims ar priėmus naują biudžetą. Padedame mokytojams atsikratyti stereotipo, kad ekonomika – vien skaičiai, lentelės, diagramos. Sakome: panagrinėkime situacijas įvairiais kampais, ieškokime alternatyvų. Kalbame apie konkrečius įrankius, kurie ekonomikos pamokas padaro įdomias, prasmingas. Mūsų vadovėlis ir mokytojo knyga – įrankis, palengvinantis mokytojų darbą, padedantis sudominti moksleivius.

– „Kas yra ekonomika?“ – klausiama devintos, dešimtos klasių moksleivių. Ar ne per anksti susipažįstama su ekonomine logika?

– Tai 15, 16 metų mokiniai. Su ekonomikos reiškiniais jie susiduria gerokai anksčiau – kai tik pradeda gauti kišenpinigių. Akivaizdu, kad įspūdis susidaromas dar iki ekonomikos pamokų kurso: iš šeimos, žiniasklaidos. Tad mokytojams dažnai tenka ne mokyti, bet permokyti. Mokinių nuomone, ekonomikos mokslas – sausas, siauras dalykas. Tačiau ekonomikos žinios gali praversti net priimant elementariausią kasdienį sprendimą. Tai – gyvenimo dalis. Ir visai nebūtina būti buhalteriu ar verslininku. Išsamesnio ekonominio paaiškinimo prireikia ėmus domėtis politinėmis, ekonominėmis, socialinėmis aktualijomis, pradėjus dalyvauti rinkimuose. Akivaizdu, jog tai, kas rašoma senuose vadovėliuose, labai atitolę nuo realaus vyksmo. Vaikai pasigenda ekonomikos santykio su tikrove, pasauliu. Į naują vadovėlį sudėta daug naujovių, sudarytos galimybės naudotis vaizdo įrašais, spalvotais filmukais. Tekstai pateikti neįprastai, smagiai, naudingai. Tai ne sausa teorinė medžiaga, o patrauklios istorijos su atpažįstamais pavyzdžiais. Kalbame apie banglentes, riedlentes, motociklus, klausiame, kiek turi kainuoti bilietas į Lady Gagos koncertą. Stengėmės užkabinti vaikus juos dominančiomis temomis, šių dienų aktualijomis. Vadovėlyje daug projektinės veiklos, užduočių. Žinoma, visų jų nebūtina išspręsti, verčiau atidžiai išanalizuoti vieną. Tikimės, kad nagrinėdami aktualiausias ekonomikos problemas moksleiviai išmoks jas vertinti kritiškai.

– Lietuviškas ekonomikos vadovėlis paskelbtas geriausiu pasaulyje, už jį skirta 100 tūkst. JAV dolerių premija. Ką jums reiškia šis apdovanojimas?

– Pasiekėme 64 proc. moksleivių, daugiau kaip 20 tūkst. vaikų. Įspūdingi skaičiai. Dauguma ekonomikos mokytojų rengiasi pamokoms remdamiesi šia knyga. To neįmanoma neįvertinti. Pasaulyje šviečiamoji veikla tampa vis svarbesnė. Visi sutinka, kad ugdyti kritišką, logiškai mąstančią jaunąją kartą, investuoti į švietimą – naudinga ir prasminga. Planuojame plėtoti šviečiamuosius projektus. Tikimės, kad gautas piniginis prizas padės išplėsti instituto Švietimo centrą. Turime daug užklausų ir norą eksportuoti vadovėlį į pasaulį. Partneriai klausia, kada parengsime anglišką jo versiją. Mąstome apie vadovėlius studentams, iniciatyvą plačiajai visuomenei. Ekonomika – svarbus dalykas. Pagalvokime, kiek daug ekonominių sprendimų priimame kasdien. Net tada, kai svarstome, kam skirti savo laiką. Taip, tai irgi ekonominis pasirinkimas. Kai supranti, kad laiko ištekliai riboti, paprasčiau imi suvokti pasaulį. Gali įvertinti, kiek realūs ar pagrįsti politikų pažadai, gali būti savo gyvenimo, savo valstybės šeimininku.

marija Lietuvos žinios