Pozicija. Dėl valstybės biudžeto išlaidų ir PVM tarifo didinimo iki 21 proc.

Gerbiami Seimo nariai,
Raginame jus labiau mažinti valstybės biudžeto išlaidas ir nepritarti PVM tarifo didinimui iki 21 proc.
Jau daugiau nei dešimtmetį Lietuvos laisvosios rinkos institutas savo analitiniuose darbuose atkreipia dėmesį į pagrindines problemas ir trūkumus, bei galimus sprendimus, susijusius su biudžeto formavimu, ragina efektyviau naudoti biudžeto lėšas nedidinant mokesčių. Svarstomame 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 1, 2, 3, 7, 8, 10 straipsnių ir 1, 3, 4, 11 priedėlių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP – 781 siūloma asignavimus išlaidoms sumažinti 254 mln. Lt, tačiau net jeigu šis pasiūlymas bus priimtas ir asignavimai darbo užmokesčiui bus sumažinti, tokio mažinimo neužtenka.
Jeigu valstybės biudžeto išlaidos bus sumažintos iki 25 568 mln. Lt, kaip siūloma svarstomame projekte, šių metų išlaidos bus 1 022 mln. Lt didesnės už faktines 2008 m. išlaidas. Vyriausybė žadėjo išlaidas sumažinti iki 2007 m. lygio, tad norint šį pažadą įgyvendinti, valstybės biudžeto išlaidos turi būti sumažintos 4 561 mln. Lt. Netgi atėmus pajamas iš Europos Sąjungos, svarstomo šių metų biudžeto išlaidos 2007 m. išlaidas viršytų 1 626 mln. Lt.
2008 m. pabaigoje mokesčiai buvo didinimi žadant mažinti biudžeto išlaidas. Kaip matome dabar, pažadas mažinti išlaidas nebuvo įgyvendintas, todėl Seime turėtų būti svarstomas ne tolimesnis mokesčių didinimas, o biudžeto išlaidų mažinimas. Todėl raginame nepritarti šiuo metu svarstomam Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 2, 58, 91 ir 1251 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui, kuriame numatyta didinti PVM tarifą iki 21 proc.
Mokesčių didinimas yra netoleruotinas dėl neigiamų pasekmių mokesčių mokėtojams: išaugus mokesčių naštai, mažės vartotojų perkamoji galia, įmonės dirbs dar nuostolingiau, todėl bus priverstos imtis skausmingų priemonių ir mažinti darbuotojų atlyginimus, juos atleisti. Abejonių kelia įstatymo projekto aiškinajame rašte numatytas poveikis biudžeto lėšoms: manoma, kad nacionalinio biudžeto pajamos padidėtų 300 mln. Lt. Didinant PVM tarifą iki 19 proc. tikėtasi papildomai surinkti pusę milijardo litų, tačiau valstybės biudžeto pajamų iš PVM planas jau buvo apkarpytas 1,9 mlrd. Lt, dabar jį siūloma sumažinti dar 1,4 mlrd. Lt. (neskaičiuojant pajamų, kurių tikimasi gauti padidinus tarifą). PVM didinimas turėjo neigiamos įtakos ekonomikai ir tai viena priežasčių, kodėl sumenko PVM pajamos. Natūralu, kad esant sunkmečiui, biudžeto pajamos mažėja, tačiau įtakos pajamų mažėjimui turėjo ir augantis šešėlis, kuris LLRI ekonomikos tyrimo duomenimis, šįmet padidės 5 proc. punktais ir sieks 22,7 proc. BVP. PVM didinimas iki 21 proc. neabejotinai padidins šešėlio apimtį ir sulėtins ekonominį aktyvumą, todėl tikėtis papildomų pajamų padidinus tarifą neverta. Neįvertinus ankstesnio PVM didinimo įtakos biudžeto pajamoms, dar vienas didinimas net neturėtų būti svarstomas.
Dar kartą raginame už viešuosius finansus atsakingas institucijas sudaryti biudžeto išlaidų mažinimo prioritetus ir principus, kurių būtų privaloma laikytis atsiradus biudžeto išlaidų mažinimo poreikiui ateityje. Turint omenyje, kad Finansų miniserija iki rugsėjo pabaigos turi Vyriausybei pateikti Lietuvos Respublikos 2010 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą, raginame nurodyti už viešuosius finansus atsakingas institucijas skirti likusius tris mėnesius išsamiai biudžeto programų tikslų, vertinimo kriterijų, planų ir rezultatų revizijai, kuri padėtų atskleisti neefektyvų, visuomenei naudos neteikiantį biudžeto lėšų panaudojimą. Tikėtina, kad biudžeto programų revizija ir jos metu atskleistos nereikalingos išlaidos, o taip pat ir ankstesnių mokesčių didinimo įtakos pajamoms analizė sumažintų valdžios jaučiamą poreikį didinti biudžeto pajamas keliant mokesčius.
Pgarbiai
Rūta VAINIENĖ
LLRI prezidentė