Lietuvos mokesčių įstatymai: iniciatyvų daug, kokybės trūksta

Lietuvos laisvosios rinkos instituto atlikta pagrindinių mokesčius reglamentuojančių įstatymų ir jų iniciatyvų analizė parodė, kad 2015-2019 m. laikotarpiu valdžia šiuos įstatymus vidutiniškai keitė kas dvi savaites. Įstatymais tapo 121 mokesčių keitimo iniciatyva. Pavyzdžiui, Valstybinio socialinio draudimo įstatymas pakeistas 21 kartą, Sveikatos draudimo įstatymas – 19 kartų, Gyventojų pajamų mokesčio įstatymas – 18 kartų, Pelno mokesčio įstatymas – 14 kartų ir t.t.

„Mokesčių įstatymams nuo priėmimo iki įsigaliojimo turėtų būti paliktas pusės metų terminas, per kurį mokesčių mokėtojai turėtų prisitaikyti prie siūlomų pakeitimų, pavyzdžiui, pritaikyti apskaitos sistemas. Vis dėlto, analizė rodo, kad realiai vidutiniškai paliekama perpus mažiau laiko – 3 mėnesiai. Taip yra dėl dažno piktnaudžiavimo išimtimi, leidžiančia priimti mokesčių pakeitimus kartu su biudžetu”, – sako Lietuvos laisvosios rinkos instituto ekspertė Ieva Valeškaitė.

Mokesčių įstatymai ne tik dažnai keičiami, į juos įsigilinti reikia vis daugiau laiko. Per mažiau kaip dešimt metų įstatymų apimtis padidėjo kone trečdaliu, ir šiuo metu mokesčių srities įstatymus sudaro 196 tūkstančiai žodžių. Palyginimui, 190 tūkst. žodžių turi viena storiausių „Hario Poterio“ serijos knygų – „Haris Poteris ir ugnies taurė”, tik šiek tiek daugiau žodžių – apie 200 tūkst. turi F. Dostojevskio romanas „Nusikaltimas ir bausmė“.

„Dar didesnė problema, kad įstatymai nepasižymi kokybe. Jei skirtumėme po balą už tai, ar juos lydėjo aiškinamasis raštas, ir ar jame buvo detaliai vertintos neigiamos pasekmės, poveikis korupcijai, verslo sąlygoms, ir kiti pagal Seimo statutą numatyti paaiškinimai, priimti teisės aktai surinktų viso labo 4,1 balo iš 11. Tai neramina. Šaržuojant galima pasakyti, kad visi mūsų mokesčių įstatymai yra puikūs, nes tarp dažniausių teiginių įstatymuose – įstatymas nesukurs neigiamų padarinių. Jei mokesčių teisės aktai būtų rengiami kokybiškai, tikėtina, kad juos keisti reikėtų rečiau, prisitaikyti prie pakeitimų visuomenei liktų daugiau laiko. O ir pats kokybiškesnės teisėkūros procesas pigiau kainuotų mokesčių mokėtojams“, – teigia Lietuvos laisvosios rinkos instituto ekspertė.

Visą analizę „Lietuvos mokesčių įstatymai: iniciatyvų daug, kokybės trūksta“ skaityti ir parsisiųsti galima čia: https://bit.ly/2RPKwiv