Iš laisvo patentininko – į samdomą kasininką

Su šešėline ekonomika kovojanti valdžia įvedė prievolę nuo gegužės mėnesio turėti kasos aparatus pardavinėjant maisto produktus dengtose turgavietėse. Kyla klausimas, ar kasos aparatų įvedimas yra nuoširdus valdžios bandymas išgyvendinti šešėlį?

Prekyba su verslo liudijimu be kasos aparato nėra šešėlio apraiška pati savaime – žmogus susimoka fiksuoto dydžio GPM, PSD bei „Sodros“ įmokas. Šešėlis turgavietėse gali egzistuoti tik tuomet, jei parduodamos iš užsienio įvežtos nelegalios prekės arba nerodoma tikra apyvarta, siekiant išvengti registravimosi PVM mokėtoju, kuris privalomas viršijus 100 tūkst. Lt. apyvartą. Būtina pastebėti, kad PVM mokėtojo statusas smulkiesiems yra nepatrauklus dėl daug didesnės administracinės naštos (deklaracijų teikimas, tikslinimas ir t.t.).

Valstybinės kontroliuojančios institucijos bei turgaviečių administracijos tikrina produktų įsigijimo dokumentus, sąskaitas faktūras (juk prekybininkai įsigyja prekes su PVM), iš kurių gali nustatyti, ar pažeista prievolė registruotis PVM mokėtoju. Taigi, abi šešėlio turguje prielaidos lyg ir yra kontroliuojamos. Jokių faktų apie šešėlinę prekybą maisto prekėmis turguose nėra pateikiama.

Didelių abejonių, ar nuoširdžiai siekiama kovoti su šešėliu kelia ir tai, jog pagrindinė šešėlio priežastis – aukšti mokesčiai ir reguliavimai, o ne kasos aparatų nebuvimas. Juk pajamos gali būti neapskaitomos ir įmonėse, kur stovi kasos aparatai. Šešėlio mažinimas kuriant naujus reguliavimus yra tolygus skęstančiojo gelbėjimui, jį panardinant dar giliau. Reikia nepamiršti, kad kasos aparatai neužtikrins, kad prekeiviai fiksuos visas pajamas. Dar daugiau, net jei visos pajamos ir bus fiksuojamos, išliks paskata nutraukti veiklą artėjant prie registravimosi PVM mokėtoju ribos ir „perduoti“ prekybą, pvz. sutuoktiniui.

Didžiausią grėsmę smulkiai prekybai kelia ne šalčių metu užstrigę kasos aparatai ar nuolatinės inspektorių patikros, bet pernai pakeisto GPM įstatymo nuostata, kad nuo 2012 m. PVM mokėtojais užsiregistravę asmenys negali veikti su verslo liudijimais. Tai reiškia, kad pasiekus 100 tūkst. Lt. ribą nebus galima verstis jokia veikla su verslo liudijimu. Tad kasos aparatais aprūpinti prekiautojai tol muš į kasos aparatus, kol iš jų bus atimtas patentas ir iš laisvo patentininko virs samdomu kasininku. Gali būti, kad dauguma mitinguojančių smulkiųjų verslininkų šio pakeitimo net nežino.

Į savo programą įsitraukusi nuostatą panaikinti „nevienodas verslo sąlygas“ sukuriančius verslo liudijimus, vyriausybė vengia atviro verslo liudijimų naikinimo. Užuot tai dariusi, ji įvedė taisyklę, uždraudžiančią verslo liudijimus PVM mokėtojams. Nors kol kas nusitaikyta tik į dengtų turgaviečių prekiautojus maisto produktais, sekantys eilėje gali būti ir kiti verslininkai. Jeigu smulkieji laiku suvoks, kuo jiems gresia sėkminga veikla, jie dės visas pastangas, kad neviršytų 100 tūkst. Lt. ribos. Šitai suvokusi, galbūt persigalvos ir vyriausybė.