Užduotys moksleiviams: Ateina euras – kas bus su kainom?

Pesimistų scenarijus: 2015 m. sausio 1 d. data, kai maisto, aprangos ir pramogų kainos šoktels iki neįmanomų aukštumų, o atlyginimai kris žemiau nei galime įsivaizduoti.

Optimistai mano, kad eurui atėjus kainos kris, o atlyginimai šoktels. Už tą pačią sumą bus galima įsigyti daugiau prekių ir paslaugų. Koks turėtų būti ekonomisto realisto mąstymo kelias?

Visų pirma, būtina žinoti nuo ko priklauso kainų kaita. Daug kas galvoja, kad kaina – tai verslininko išlaidų suma plius jo pageidaujamas pelnas. Bet juk verslininko pelno troškimą kontroliuoja pirkėjai! Kad ir kaip verslininkas norėtų kuo daugiau užsidirbti – jei jo siūloma kaina ar produktas netiks pirkėjui – jis jos nepirks ir verslininkas liks ne tik be pelno, bet dar ir su nuostoliu. Dar daugiau – kad ir kiek daug verslininkas pinigų ar laiko skirtų tam tikro produkto gamybai ir jo išlaidos bei pastangos būtų tikrai didelės – pirkėjai nebūtinai tai įvertins. Paprastai tariant, pirkėjai neprivalo kompensuoti verslininko patirtų išlaidų, pirkdami jie apie tai net negalvoja.

Įsivaizduok, kad sugalvoji tapti verslininku ir gaminti riedlentes. Persiskaitai daug teorijos, prisižiūri daug vaizdų youtube, pasikonsultuoji su dabartiniais riedlenčių gamintojais, gal net įveiki Coursera kursus apie marketingą. Tuomet susirandi kur pirkti medžiagas ir pradedi konstruoti. Pirmi dešimt kartų – nevykę. Bet galiausiai – eureka! Tau pavyko, lenta išlinkus ten kur reikia, ratukai sukasi, riedlentė nesulūžo net ant jos atsistojus, svarbiausia – važiuoja. Nors iki tobulumo dar toli, bet juk tu sugaišai žiauriai daug laiko, įdėjai dar daugiau pastangų ir meilės – už tai tikrai nori būti įvertintas. Sudedi patirtas išlaidas, įdėtas pastangas ir dar šiek tiek pelno – tavo riedlentės kaina – 1 000 eurų. Pasitelki įgytus marketingo gebėjimus, bet niekaip, niekas neperka. Kur problema? Apverskim šią situaciją aukštyn kojom – tu nori riedlentės, visos jos kainuoja nuo 20 iki 200 eurų. Puikios, gražios, kokybiškos, iš patikimų gamintojų. Kodėl turėtum pirkti tą 5 kartus brangesnę ir nelabai vykusią? Niekada!

13.1

I. Navickaitės nuotr.

KAINA (price) – prekės ar paslaugos piniginis įvertinimas. Pirkėjai vertina produktą ir savo galimybes už jį mokėti, o ne verslininko pastangas ir norus. Todėl kaina nėra verslininko išlaidos plius norimas pelnas. Kaina – tai pinigų suma, už kurią rinkoje įvyksta mainai. Pardavėjas laisvas susigalvoti kokią tik nori kainą. Pirkėjas laisvas pasirinkti už kokią kainą pirkti. Pardavėjai visuomet nori parduoti kuo brangiau, o pirkėjai įsigyti kuo pigiau. Jei yra paklausa yra ir daugybė verslininkų siūlančių tą prekę, kurie tarpusavyje konkuruoja. Kai pardavėjo kaina tinka pirkėjui – įvyksta mainai.

ūtent pardavėjų pasiūlymai ir pirkėjų pageidavimai nulemia kainos dydį. Ekonomiškai tariant, kaina susiformuoja, veikiant pasiūlai ir paklausai. Kuomet daug žmonių nori tam tikros prekės, jie dėl jos konkuruoja ir yra pasiruošę mokėti daugiau, didėja paklausa – didėja kaina. Ir atvirkščiai, kai žmonės tos prekės perka mažiau – pardavėjai kainą mažina. Taigi, kainas nustato patys žmonės. Kaip euras gali paveikti kainas?

Taip, tikrai valiutos pasikeitimas sukelia verslininkams papildomų išlaidų: kainas reikia perskaičiuoti, reikia perspausdinti kainynus, reklamas, iškabas, pakeisti kasos aparatus. Bet šios išlaidos yra vienkartinės. Ir net verslininkams perkėlus šią naštą ant pirkėjų pečių – ji neturėtų tęstis ilgai.

Kitas svarbus momentas, susijęs su euru ir kainų didėjimu yra sudėtingesnis. Jis priklauso nuo pinigų spausdinimo, ekonomiškai – pinigų emisijos. Už eurų spausdinimą atsakingas Europos centrinis bankas (ECB). Kaip žinia, neatsakingas pinigų spausdinimas sukelia infliaciją. Prisiminkite Vokietiją (goo.gl/N8TaWU) po Pirmojo Pasaulinio karo ar Zimbabvę (goo.gl/dulGEx). Kuomet didėja tik pinigų kiekis, bet nedaugėja gėrybių (vyksta infliacija) – pinigai praranda savo vertę, kainos kyla ir už didesnę sumą galima įsigyti vis mažiau. Kai kurie ekonomistai mano, kad pinigų kiekio didinimas skatina ekonomikos augimą, žmonės daugiau perka, mažiau taupo. Bet istorija įrodė, kad toks mąstymas yra klaidingas ir veda prie valiutos nuvertėjimo ir net panaikinimo. Taigi, jei ECB pinigus spausdins atsakingai t. y. visi pinigai bus padengti realiomis gėrybėmis ir darbu – kainos taip pat išliks natūralios t. y. tokios, kokios susiformuoja, veikiant pasiūlai ir paklausai.

INFLIACIJA (inflation) – pinigų nuvertėjimas dėl bendro kainų lygio kilimo arba pinigų kiekio didėjimo. Kainos yra susijusios su atlyginimais. Atlyginimas tai taip pat kaina, tik ne prekės, o darbo. Prisimink, kiek už 6 eurus galėjai nusipirkti prieš 5 metus ir kiek dabar. Taip nutiko, nes pakilo kainos, bet kartu pakilo ir atlyginimai. Vidutinis bruto (goo.gl/sjIHWl) atlyginimas 2010 m. buvo 576 eurai, o 2013 m. 646 eurų. Neįmanoma, kad atlyginimai liktų tokie patys, o kainos kiltų. Nes tokiu atveju žmonės pirktų mažiau, verslininkai negautų pajamų. Rinkoje būtina išlaikyti balansą tarp verslininkų norų ir pirkėjų galimybių. Tik taip ekonominiai santykiai tarp žmonių klostosi sklandžiai. Verslininkai laimingi gaudami pelno, pirkėjai laimingi galėdami įsigyti norimų prekių.

Tiesa, po euro įvedimo kainos gali pakilti natūraliai. Prieš litui pakeičiant eurą kainos yra įšaldytos, suvaržytos. Dėl kainų pokyčių valdžia žada bausti verslininkus. Ką tai reiškia ekonomikai? Ekonominiai procesai negali vykti sklandžiai, natūralus kainų augimas, paremtas pasiūla ir paklausa, yra sustabdytas. Atleidus dirbtinius suvaržymus kainos gali neproporcingai pakilti iki tol, kol vėl susiformuos natūraliai.

Kainų kaitą lemia daugybė skirtingų veiksnių, bet valiutos pasikeitimas ilgalaikių pasekmių kainoms negali turėti. Kažkokia konkreti valiuta negali išgelbėti ar pabloginti ekonomikos. Viskas priklauso nuo to, kaip ta valiuta valdoma – ar yra griežta pinigų politika, ar dirbtinai nedidinamas pinigų kiekis, ar visų euro zonos šalių ekonomika yra panaši, ar valdžios nėra prasiskolinusios.

13.2

UŽDUOTIS: įrodyk arba paneik mitus.

  1. Kainos nustatomos, suskaičiavus verslininko patirtas išlaidas ir prie jų pridėjus norimą gauti pelną.
  2. Verslininkas gali ignoruoti prekės gaminimo procese patirtas išlaidas ir kainas nustatyti, atsižvelgdamas tik į pirkėjų norus.
  3. Konkurencija tarp verslininkų apsaugo pirkėjus nuo aukštų kainų.
  4. Kainodaros procese svarbiausia – pasiūlos ir paklausos santykis.
  5. Kai prekės paklausa mažėja, didėja jos kaina.
  6. Pinigų spausdinimas skatina ekonomikos augimą.
  7. Valstybinis kainų reguliavimas apsaugo pirkėjus nuo verslininkų godumo ir ilguoju laikotarpiu pirkėjams yra naudingas.
  8. Įvedus eurą Lietuvoje sumažės atlyginimai.
  9. Atlyginimai eurais atrodys mažesni nei buvo litais ir už juos bus galima įsigyti mažiau prekių.

Pasitikrink! Atsakymų gairės: goo.gl/BvSGUr