Elena Leontjeva. Ne pilotas kaltas, kad jūsų skrydis vėluoja

Darbuotojų nūdienos pasaulyje trūksta visur. Ir prie to jau esame įpratę. Tačiau kai darbuotojų stoka paliečia avialinijas, daugelį ištinka šokas. Trūksta pilotų, skrydžio palydovų, trūksta bagažo skyriaus darbuotojų, lagaminai nepasiekia galutinio kelionės tikslo. Įgulos kapitonas atsiprašo keleivių dėl lėktuvo vėlavimo, nes stinga darbuotojų. Vėluoja visi, o vėluojančių skrydžių keleiviai laimingi – jiems visgi geriau negu tiems, kurių skrydžiai visai atšaukti.

LLRI prezidentė Elena Leontjeva.

LLRI prezidentė Elena Leontjeva.

Kas gi nutiko? Oro linijos ir uostai – ypatingas ekonomikos sektorius, kur darbuotojams yra keliami ypatingi reikalavimai. Todėl jų negalima greitai įdarbinti. Visi privalo praeiti saugumo patikras, pilotų licencija nustoja galioti, jei jie kurį laiką neskraido. Galimybę vežti keleivius praranda ir lėktuvai, jeigu nevykdo skrydžių. Būtent todėl kai kurie vežėjai skraidė tuščius lėktuvus su įgula, kad po pandemijos būtų lengviau grįžti į ritmą. O ritmą pandemiją išgyvenę, kelionių išalkę žmonės užduoda itin intensyvų.

Šiandien oro uostuose mes regime sumaištį, kurią darbuotojų trūkumas gali netrukus sukelti visame pasaulyje. Kai trūksta vieno žmogaus, jo krūvį tenka panešti kitiems penkiems, dirbantiems komandoje. Jie pervargsta ir ima streikuoti.

Nors oro transportas – išskirtinis sektorius, darbuotojų trūkumas čia atspindi tai, kas vyksta visoje ekonomikoje. Krūviai dėl darbuotojų trūkumo padidėję ir žemėje – kiekvienoje įmonėje. Prekės ar paslaugos laukimo laikas tampa rutina.

Viso to priežastis – ne tik pandemija, bet ir centrinių bankų atsakas į ją. Atsiliepdami į pandemiją, centriniai bankai ėmė masiškai spausdinti pinigus. Pinigai buvo dalinami, siekiant, kad žmonės liktų namuose, o paklausa ir vartojimas būtų paskatinti ir nesumažėtų. Pinigus prispausdinti pavyko greitai, paklausą pristimuliuoti – taip pat, tačiau prispausdinti žmonių valdžios institucijoms vis dar nepavyksta. Darbuotojų stygius yra šalutinė pinigų politikos išdava.

Todėl nenuostabu, kad oro vežėjams stinga ne tik darbuotojų, bet ir lėktuvų. Žemėje jaučiasi automobilių trūkumas, vėluojama pristatyti būtiniausias prekes. Darbuotojų stygius stabdo ekonomikos veikimą. Ir jei situacija nepasikeis, netrukus galime neturėti ne tik išsvajotos poilsinės kelionės, bet ir kas įdurs skiepą, pataisys kompiuterį ir iškeps mums kasdienę duoną.

Todėl privalome daryti viską, kad darbuotojų stygius mūsų krašte nebūtų dirbtinai palaikomas, kad nesudarytume kliūčių įdarbinti visų norinčių dirbti. Seime baigiamas svarstyti Užsieniečių teisinės padėties įstatymas. Jeigu priėmimas įvyks, Lietuva žengs žingsnelį tolyn nuo to chaoso, kuris tvyro darbuotojų stoką išgyvenančiose oro uostuose.