Ekspertizė. Draudimai tabako gaminiams: nepagrįsta, kodėl tikrai reikia dar daugiau draudimų


LLRI pastabos ir pasiūlymai Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pakeitimo projektui

Lietuvos Respublikos Sveikatos apsaugos ministerija (toliau – LRSAM) įstatymo projektu Nr. 18-9829 (toliau – Projektas) siekia pakeisti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymą įteisindama bendrinę cigarečių ir suktinių tabako vienetinių pakelių pakuotę (toliau – bendrinę pakuotę), įvesti tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių ir įrenginių, skirtų šiems gaminiams vartoti (toliau – tabako ir susiję gaminiai) pardavimą tiesiogiai neprieinamu būdu, uždrausti vartoti tabaką ir susijusius gaminius įvairiose viešose ir privačiose vietose.

Lietuvos laisvosios rinkos institutas (toliau – LLRI) nepritaria siekiams įteisinti bendrinę pakuotę, tabako gaminių pardavimą tiesiogiai neprieinamu būdu, uždrausti rūkyti įvairiose viešosiose erdvėse ir teikia pastabas bei pasiūlymus.

LLRI nepritaria bendrinės pakuotės įvedimui.

  1. Tai apsunkintų vartotojo pasirinkimą.
  2. Sukurtų precedentą uždrausti ir kitų prekių pakuočių dizainą ar logotipus.
  3. Pažeistų teisę į intelektinę nuosavybę ir pagarbos asmens teisėms ir laisvės principą.
  4. Draudimas yra neproporcingas, nepagrįstas ir neįrodytas.
    • Siūlomą draudimą taiko tik keletas pasaulio šalių.
    • Lietuvoje – jau daug draudimų tabako gaminiams.
    • Tabako vartojimas Lietuvoje – neišskirtinis.
  5. Bendrinės pakuotės poveikis – nevienareikšmiškas.
    • Neįvertintas poveikis nelegaliai rinkai ir, kad reguliavimas gali paskatinti didesnį tabako gaminių vartojimą.
    • Bendrinės pakuotės įvedimas būtų palankesnis pigesnių cigarečių gamintojams.

Nepritariame tabako gaminių pardavimui tiesiogiai neprieinamu būdu.

  1. Nepagrįsta kodėl reikia dar vieno draudimo.
  2. Pardavimo tiesiogiai neprieinamu būdu poveikis – nevienareikšmis.
  3. Reikalavimas tabako ir susijusius gaminius parduoti tiesiogiai neprieinamu būdu sukeltų šias neįvertintas neigiamas pasekmes:
    • neįvertinti kaštai, kuriuos patirtų verslas;
    • neproporcingai diskriminuojami prekiautojai tabaku, kurie turės uždengti išorines vitrinas ir kitus parduotuvės išorinius įrenginius;
  4. Apribojamas kelias į Lietuvos rinką ateiti kitiems tabako gamintojams.

Nepritariame nerūkymo zonų plėtrai.

  1. Daugiabučių bendrijos pačios gali nustatyti, kuriose teritorijose gali būti rūkoma, o kuriose  – ne.
  2. Viešojo maitinimo įstaigos, tolimojo susisiekimo traukinių, orlaivių bendrovės gali pačios nustatyti kur gali būti rūkoma, o kur  – ne.
  3. Sudėtingas įstatymo vykdymo užtikrinimas.

Visą ekspertizės tekstą galite atsisiųsti čia >>