Jaunos verslininkės: geriausias metas realizuoti verslo idėjas – studijų metai

Jaunimo galvose nuolat kirba kūrybiškų ir inovatyvių verslo idėjų, tačiau tose pačiose galvose dažnai yra ir daug baimių bei neužtikrintumo. „Mokyklose apie verslą ir ekonomiką moko mažai arba išvis nemoko“, – teigia jauna verslininkė, viena iš natūralią rankų darbo kosmetiką gaminančios įmonės „Uoga uoga“ įkūrėjų, Lena Sokolovska. Anot jos, įvairios iniciatyvos, skatinančios jaunimą domėtis verslu, labai svarbios ir joms neturėtų likti abejingi ir patys verslininkai.

Inovatyvumas – tai ir sena idėja, pateikta naujai

Ginger BreadJauni žmonės dažnai idealizuoja galimybę turėti savo verslą, tačiau taip pat dažnai bebandydami įgyvendinti savo idėją realybėje – praranda motyvaciją.  L. Sokolovska pataria atkreipti dėmesį, jog verslui nebūtina labai unikali idėja.

Inovatyvus verslas Lenai Sokolovskai yra ir toks verslas, kuris stengiasi atrasti naują produktą ar paslaugą, tačiau taip pat tai gali būti ir sena paslauga ar produktas – pateiktas naujai. Pasak jos, „Uoga uoga“ iš vienos pusės yra tradicinis verslas, kadangi kosmetika egzistuoja jau seniai, tačiau tuo pat metu Lietuvoje tai – inovacija, kadangi čia natūralios, mineralinės kosmetikos nėra tiek daug.

 „Dabar visi galvoja, kad reikia atrasti naują Facebook‘ą ir tik tada apsimoka imtis savo verslo, tačiau gerą verslą daro ir kepyklėlės, nesvarbu, kad jų daug, svarbu, kaip jos viską daro. Manau kad 10 proc. sėkmės lemia idėja ir 90 proc. tai, kaip ta idėja įgyvendinama. Žinoma visuomet pasitaiko bangų, kai atrodo, kad viskas yra puiku, o kitą dieną, jog reikia viską mesti, todėl svarbu turėti žmonių, kurie gali padėti ir palaikyti. Tam kad verslas pasisektų reikia tiesiog negailėti pastangų“, – sako Lena.

Jaunus, pradedančius verslininkus nuolat kankina ir pinigų stygius, tačiau tai neturėtų būti stabdis realizuoti savo idėjas. Pasak L Sokolovskos, pinigų stygių puikiai kompensuoja didelis draugų ir pažystamų ratas, tarp kurių nesunku rasti bendraminčių ir bendram verslui.

Ne mažiau svarbu semtis patirties ir mokytis iš verslininkų, ieškoti galimybės iš vidaus pažinti verslo pasaulį. Pavyzdžiui, pačios „Uoga uoga“ įkūrėjos šį rudenį tapo LLRI organizuojamo video konkurso jaunimui „Ieškom inovatyvumo versle“ komisijos narėmis. Dalyvių užduotis – parodyti, kas yra kūrybiškumas ir kaip jis atsiskleidžia versle. Jaunos verslininkės tikisi, kad ir jų patirtis dalyviams padės geriau pažinti kūrybišką verslo prigimtį ir ateityje leis sklandžiau realizuoti savo idėjas.

Pomėgis gali tapti sėkmingu verslu          Lena ir Jovita2                 

 „Uoga uoga“ verslo idėja atsirado, kai Lena Sokolovska sukaupusi šiek tiek santaupų išėjo iš gerai apmokamo samdomo darbo finansų srityje supratusi, jog jai trūksta laiko savo pomėgiams – muzikai ir parašiutizmui, o jos kolegė Jovita Vyšniauskienė buvo motinystės atostogose. Nuo įprastinių darbų atsilaisvinusioms moterims tai buvo puikus metas pradėti domėtis ekologišku, natūraliu maistu. Abiejų šeimose atsiradus mažų vaikų domėjimasis natūraliu maistu peraugo į domėjimąsi viskuo, kas natūralu: valymo priemonėmis, kosmetika.

Išėjusi iš darbo L. Sokolovska  suprato, kad nieko neveikti tik atrodo lengva. Pamažu didėjantis noras imtis įdomios veiklos ir susidomėjimas natūralia kosmetika parodė aiškų tolimesnį kelią: „Uogos uogos“ verslo planą moterys sukūrė per naktį.

 „Domėjimasis natūralia kosmetika paskatino mus nuvykti į šios srities kursus užsienyje. Grįžę pradėjome gamintis kosmetiką savo reikmėms ir tuomet pamatėme, kad tai įdomu ne tik mums bet ir mūsų šeimoms ir draugams. Taip gimė idėja pasiūlyti Lietuvos rinkai labai aukštos kokybės natūralią kosmetiką už prieinamą kainą“, – sako Lena.

Veiklos procese „Uoga uoga“ neišvengė pasikeitimų. Pirminė verslo idėja buvo gaminti natūralias šviežias veido kaukes už 5 lt., tačiau šiam planui nepasiteisinus buvo nuspręsta asortimentą plėsti. „Naujų idėjų pasisemti važiavome į konferencijas, kursus, pirkome specialią literatūrą, prie mūsų komandos prisijungė vis daugiau naujų žmonių su savomis mintimis, taip pat didelę įtaką kuriamiems produktams turi mūsų pirkėjų atsiliepimai“, – sako Lena.

Didžiausias iššūkis – gera ir motyvuota komanda

Didžiausias iššūkis su kuriuo teko susidurti kuriant verslą – komandos surinkimas. L. Sokolovskos nuomone, mažam verslui daug sunkiau suburti gerą komandą, kadangi darbuotojams negali pasiūlyti didelių algų, kurių jie yra verti, žmonės dirba tiesiog „iš idėjos“. Negalėdamos prisitraukti profesionalų „Uoga uoga“ savininkės stengiasi auginti ir tobulinti pas jas jau dirbančius žmonės.

„Kai atsisakiau samdomo darbo, visi labai pavydėjo, kad turėsiu laisvo laiko sau, tačiau pradėjus įgyvendinti verslo idėją požiūris pasikeitė. Artimieji nepasitikėjo, sakė, kad geriau stabilus samdomas darbas, nei nuosavas mažas verslas, kuris bet kuriuo metu gali sužlugti. Kai žiniasklaidoje pasirodė pirmosios žinutės apie mūsų veiklą, visi mano draugai iš finansų srities pajuokaudavo, kad užsiiminėju niekais. Bet dabar, kai mums sekasi vis geriau, ir visi aplinkiniai pradėjo naudoti „Uogos uogos“ kosmetiką, tikėjimas mūsų idėja auga“, – apie tai kaip į jų pasirinkimą reagavo artimieji kalba Lena.

Anot jos, nuosavame versle labiausiai žavi pozityvūs pirkėjų atsiliepimai, galimybė dirbti sau bei sukurti darbo vietų kitiems žmonėms.