Švietimo naujienos. Vis daugiau mokytojų ryžtasi ekonomikos mokyti pažangiai

Lietuviškas ekonomikos vadovėlis įvertintas pasauliniu mastu – Niujorke paskelbtas geriausiu projektu. Prestižinis Templeton laisvės apdovanojimas ir 100 tūkst. Jungtinių Amerikos Valstijų dolerių premija skirta už naujos kartos vadovėlį „Ekonomikaper 31 valandą“. Šj vadovėlį išleido Lietuvos laisvosios rinkos institutas, šiuo metu iš jo jau mokosi 64 proc. šalies mokinių, tai yra daugiau kaip 20 tūkst. paauglių.

Vadovėlį kūrė ekonomikos ekspertai kartu su pripažintais šalies ekonomikos mokytojais – Edmundu Kvederiu, Danute Bareikiene ir Inga Niuniavaite. Visa parengta medžiaga metus buvo testuojama su daugiau nei tūkstančiu mokinių ir 28 jų mokytojais. Atsižvelgus į pedagogų poreikius sukurta pirmoji šalyje interaktyvi ekonomikos knyga mokytojui „Ekonomi-kos-vadovelis.lt“. Čia mokytojai gali rasti visus atsakymus, papildomas užduotis, vaizdo įrašus ir pasiūlymus organizuoti aktyvią veiklą. „Ekonomikos-vadovelis.lt“ nuolat atnaujinamas, pildomas naujausia statistika, interaktyviomis priemonėmis ir pasitikrinimo užduotimis. Šia interaktyvią mokytojo knygą ruošdamiesi pamokoms naudoja jau daugiau kaip pusė šalies ekonomikos mokytojų. Jie ir patys įtraukti į nuolatinį vadovėlio kūrimo procesą – siūlo savo užduotis.

„Dirbdami su mokyklomis greitai pamatėme, kad trūksta patrauklios mokymosi priemonės. Analizavome situaciją, aiškinomės, kokie yra svarbiausi mokinių ir mokytojų poreikiai. Pedagogai atkreipė dėmesį, kad vadovėliuose pateikta medžiaga sensta, greitai netenka aktualumo. Pavyzdžiui, šiandien mūsų valiuta euras, tačiau visi kiti ekonomikos vadovėliai dar parengti tada, kai buvo litas. Interaktyvi mokytojo knyga leidžia atnaujinti, kurti naujas užduotis pasikeitus mokesčių sistemai, statistiniams duomenims ar priėmus naują biudžetą“, – pasakoja viena vadovėlio autorių, Lietuvos laisvosios rinkos instituto švietimo centro vadovė Marija Vyšniauskaitė.

Vadovėlis buvo kuriamas siekiant ekonomikos pamokas padaryti prasmingas ir įdomias, sudominti šiuo mokslu tuos, kurie tik pradeda pažintį. Visa tai ypač aktualu, nes ekonomikai skiriami vos vieneri mokslo metai 9-10 klasėje. Tai trumpas laikas, per kurį reikia suspėti išmokyti pagrindinių principų, o svarbiausia – padėti suprasti, kad ekonomika yra ne tik skaičiai, lentelės ir diagramos, o mokslas apie žmogų, jo pasirinkimus ir neišvengiamą bendradarbiavimą kuriant gerovę sau ir visuomenei.

Anot M. Vyšniauskaitės, mokant ekonomikos svarbiausia ugdyti ne mokinių atmintį, bet gebėjimą kritiškai mąstyti apie socialines problemas. Neprasminga klausti konkurencijos apibrėžimo, svarbiau žinoti, kaip, pavyzdžiui, infliacija paveiks kišenpinigius, kokią įtaką kainoms turės „Uber“ atėjimas ir pan. Vadovėlio tekstai parašyti kaip istorijos, užduotys provokuoja kritinį mąstymą, pavyzdžiai yra iš tikro šešiolikmečio ar septyniolikmečio gyvenimo. Visatai padeda suvokti, kad ekonomika egzistuoja kiekviename žingsnyje.

„Norėdami išgirsti kasdienius ekonomikos mokytojų iššūkius aplankėme 14 šalies rajonų, jų pedagogus kvietėme) kūrybines dirbtuves „Kaip išmokyti ekonomikos per 31 valandą?“. Kaip pagrindinę mokymo problemą kone visi mokytojai pabrėžė mokinių motyvacijos stoką. Egzamino nėra, ekonomika jiems neatrodo svarbus dalykas, tarsi neturintis nieko bendra su tikrove. Mokiniai dėl blogos ekonominės situacijos linkę kaltinti valdžią, verslininkus aržiniasklaidą, retas jaučiasi galintis keisti situaciją. Ugdyti asmeninę atsakomybę ir supratimą, kad už kiekvieno ekonomikos reiškinio yra veikiantis žmogus – toks pagrindinis tikslas“, – teigia M. Vyšniauskaitė.

Pastangos atsipirko – antrus metus skaičiuojantis vadovėlis populiarėja, o atlikta apklausa parodė, kad visi pernai jį naudoję mokytojai rekomenduotų ir savo kolegai.