Ekspertizė. Papildomas cigarečių apmokestinimas padidintų nelegalių cigarečių vartojimą

Lietuvos laisvosios rinkos instituto pastabos Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 2, 5, 10 straipsnių ir 3 priedėlio pakeitimo įstatymo projektui 15-3043

Lietuvos laisvosios rinkos institutas išanalizavo Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 2, 5, 10 straipsnių ir 3 priedėlio pakeitimo įstatymo projektą ir teikia šias pastabas

Lėšų iš cigarečių akcizo naudojimas sveikatos apsaugai yra sveikintinas dalykas, kurį įmanoma įgyvendinti ir nedidinant akcizo tarifų.

Konkretaus mokesčio pajamų tikslinis panaudojimas yra sveikintinas dalykas. Lietuvoje tai yra iš dalies taikoma kuro akcizo atveju, dalis kurio pajamų yra naudojama Kelių plėtros ir priežiūros programai. Tai galima būtų įgyvendinti ir tabako akcizų atveju. Tačiau skirtingai nei siūlo projekto autoriai, naudoti dalį tabako akcizo pajamų sveikatos apsaugos tikslams galima ir nedidinant tabako akcizo tarifo. Akcizo tarifo didinimas turėtų neigiamų pasekmių – daugiau informacijos apie tai pateikiama žemiau.

Papildomas cigarečių apmokestinimas padidintų nelegalių cigarečių vartojimą

Nelegalių (kontrabandinių) cigarečių rinka Lietuvoje yra didelė. Naujausiais turimais duomenimis ji siekia 28 proc.[1] visos cigarečių rinkos Lietuvoje. Pagrindinė nelegalių cigarečių paplitimo priežastis yra aukštas tabako gaminių apmokestinimas Lietuvoje. Legaliame vidutinės kainos (2,46 Eur) cigarečių pakelyje mokesčiai (akcizas ir PVM) sudaro 79 proc. visos mažmeninės kainos, t.y. 1,95 Eur.

Papildomas cigarečių apmokestinimas padidintų vidutinės kainos legalių cigarečių kainą 8 proc. Tai dar labiau padidintų žmonių motyvą rinktis nelegalias cigaretes, mat padidėtų kainos atotrūkis tarp legalių ir nelegalių cigarečių. Šis atotrūkis taip pat yra pagrindinė cigarečių kontrabandos Lietuvoje priežastis. Todėl papildomas apmokestinimas ne tik dar labiau paskatintų žmones rinktis nelegalius tabako gaminius, tačiau ir padidintų kontrabandos ekonomines paskatas.

Siūlome nepritarti įstatymo projektui.

[1] Nielsen, Empty Packs Survey Report Lithuania (2014 Q4)