K. Leontjeva. Mokesčių reforma – daugiau nei loterijos

Ne­se­niai prem­je­ras Al­gir­das But­ke­vi­čius už­si­mi­nė, kad Lie­tu­vo­je rei­kė­tų įdieg­ti por­tu­ga­liš­ką mo­kes­čių ad­mi­nis­tra­vi­mo sis­te­mą. Kiau­rą biu­dže­tą pa­pil­dy­ti sie­kian­ti Por­tu­ga­li­ja pa­sta­rai­siais me­tais ėmė­si įvai­rių pert­var­kų.

Aiš­kė­ja ir siū­lo­mų po­ky­čių de­ta­lės. Vy­riau­sy­bė svars­to su­kur­ti vals­ty­bi­nę ka­sos kvi­to lo­te­ri­ją, pa­na­šią į šį ba­lan­dį pra­dė­tą or­ga­ni­zuo­ti Por­tu­ga­li­jo­je.

Kad ga­lė­tų ją or­ga­ni­zuo­ti, Vals­ty­bi­nė mo­kes­čių ins­pek­ci­ja (VMI) tu­rės su­kur­ti sis­te­mą, lei­sian­čią nuo­to­li­niu bū­du sek­ti ka­sos apa­ra­tus (taip da­ro Por­tu­ga­li­ja). VMI ža­da, kad dėl nau­jo­sios sis­te­mos bus su­rink­ta pu­san­tro mi­li­jar­do li­tų dau­giau mo­kes­čių.

Jei šios idė­jos iš­ties bū­tų im­ta­si, tai tap­tų dar vie­nu bran­giu, pa­pil­do­mų biu­dže­to lė­šų par­ei­ka­lau­sian­čiu pro­jek­tu. Ža­da­ma, kad tai leis­tų vers­lui su­tau­py­ti.

Ta­čiau pir­miau­sia vi­soms pre­kes ar pa­slau­gas par­duo­dan­čioms įmo­nėms tek­tų įsi­gy­ti iš­ma­niuo­sius ka­sos apa­ra­tus.

Pa­na­ši tvar­ka 2010 me­tais įsi­ga­lio­jo Šve­di­jo­je – ten vie­nas ka­sos apa­ra­tas su „juo­dą­ja dė­že“ kai­na­vo 1785 eu­rus (apie 6160 li­tų). Val­džios nu­ro­dy­tų ka­sos apa­ra­tų ne­įsi­gi­ju­sios Šve­di­jos įmo­nės bu­vo skau­džiai bau­džia­mos: pir­ma bau­da sie­kė 1190 eu­rų (4100 li­tų), pa­kar­to­ti­nė – jau net 23 800 eu­rų (82 110 li­tų).

Aki­vaiz­du, kad pro­jek­tas bran­giai kai­nuo­tų Lie­tu­vos įmo­nėms ir var­to­to­jams. Kiek Lie­tu­vos biu­dže­to lė­šų tai par­ei­ka­lau­tų ir kaip il­gai pro­jek­to įgy­ven­di­ni­mas už­truk­tų iš ti­krų­jų, o ne pla­nuo­se, ne­aiš­ku. Ta­čiau tu­rint ome­ny­je anks­čiau val­džios įgy­ven­din­tus stam­baus mas­to IT pro­jek­tus (pa­vyz­džiui, e. svei­ka­tos sis­te­mą), pers­pek­ty­va ne­ko­kia.

O juk mo­kes­čių ad­mi­nis­tra­vi­mo pert­var­ka yra pro­ga re­for­muo­ti mū­sų mo­kes­čių sis­te­mą taip, kad ji bū­tų kuo pa­pras­tes­nė ir efek­ty­ves­nė. Kaip tai pa­da­ry­ti, ga­lė­tu­me im­ti pa­vyz­dį iš tos pa­čios Por­tu­ga­li­jos. Ži­no­ma, ak­lai ko­pi­juo­ti jos pa­tir­ties ne­ga­li­ma (čia bū­ta ne­ma­žai ne­igia­mų spren­di­mų – di­din­ti mo­kes­čiai), ta­čiau pa­sta­rai­siais me­tais šio­je ša­ly­je įgy­ven­din­ti ir ke­li sek­ti­ni mo­kes­čių ad­mi­nis­tra­vi­mo pa­kei­ti­mai.

Pir­ma, Por­tu­ga­li­ja su­jun­gė mo­kes­čių ins­pek­ci­jos ir mui­ti­nės de­par­ta­men­to vyk­do­mą mo­kes­čių ad­mi­nis­tra­vi­mą. Tai su­ma­ži­na mo­kes­čių mo­kė­to­jams ten­kan­čią ad­mi­nis­tra­ci­nę naš­tą, nes rei­kia tu­rė­ti rei­ka­lų su vie­na, o ne dviem vals­ty­bi­nė­mis ins­ti­tu­ci­jo­mis. Tei­gia­mai to­kį su­jun­gi­mą įver­ti­nu­si Eko­no­mi­nio bend­ra­dar­bia­vi­mo ir plė­tros or­ga­ni­za­ci­ja (OECD) siū­lo Por­tu­ga­li­jai ir to­liau di­din­ti mo­kes­čių ad­mi­nis­tra­vi­mo efek­ty­vu­mą, su­vie­ny­ti mo­kes­čių ins­pek­ci­ją su so­cia­li­nio drau­di­mo sis­te­ma.

Apie VMI ir “Sod­ros” su­jun­gi­mą daug kal­bė­ta ir Lie­tu­vo­je, ta­čiau kol kas nė­ra jo­kių re­zul­ta­tų. Mo­kes­čių mo­kė­to­jams ten­kan­ti mo­kes­čių ad­mi­nis­tra­vi­mo naš­ta ypač su­ma­žė­tų, jei­gu bū­tų su­vie­no­din­tos dar­bo pa­ja­mų ap­mo­kes­ti­ni­mo ba­zės, jų dek­la­ra­vi­mo ir mo­kė­ji­mo tvar­ka. Da­bar nuo dar­bo pa­ja­mų mo­ka­mi trys skir­tin­gi mo­kes­čiai – gy­ven­to­jų pa­ja­mų mo­kes­tis (GPM), pri­va­lo­mo­jo svei­ka­tos drau­di­mo (PSD) mo­kes­tis ir “Sod­ros” įmo­kos, o jų ba­zė, dek­la­ra­vi­mo ir mo­kė­ji­mo tvar­ka ski­ria­si. Su­jun­gus mo­kes­čius ad­mi­nis­truo­jan­čias ins­ti­tu­ci­jas, ga­li­ma bū­tų su­tau­py­ti ma­ži­nant jų dar­buo­to­jų skai­čių ir par­duo­dant da­lį jų pa­sta­tų. Pri­min­siu, kad VMI ad­mi­nis­tra­vi­mas mo­kes­čių mo­kė­to­jams šie­met kai­nuos 183 mln. li­tų, o “Sod­ros” – 255 mln. li­tų.

An­tras sek­ti­nas por­tu­ga­lų pa­vyz­dys yra ga­li­my­bė mo­kė­ti pri­dė­ti­nės ver­tės mo­kes­tį (PVM) tuo­met, kai at­sis­kai­to­ma už pre­kes ar pa­slau­gas, o ne kai iš­ra­šo­ma PVM sąs­kai­ta fak­tū­ra. Šia ga­li­my­be ga­li pa­si­nau­do­ti įmo­nės, ku­rių apy­var­ta – iki pu­sės mi­li­jo­nų eu­rų, o tai api­ma net 85 proc. vi­sų Por­tu­ga­li­jos įmo­nių.

To­kios tvar­kos įgy­ven­di­ni­mas bū­tų iš­si­gel­bė­ji­mas toms mū­sų ša­lies įmo­nėms, ku­rioms nuo­lat trūks­ta apy­var­ti­nių lė­šų. Jei­gu ši tvar­ka bū­tų ga­lio­ju­si 2009-2011 me­tais, ji bū­tų iš es­mės pa­leng­vi­nu­si dau­ge­lio įmo­nių da­lią. Pri­si­min­ki­me, su ko­kiais su­nku­mais su­si­dur­da­vo įmo­nės, ku­rioms tek­da­vo su­mo­kė­ti PVM, nors pre­kių ar pa­slau­gų pir­kė­jai su jais dels­da­vo at­sis­kai­ty­ti ar­ba ban­kru­tuo­da­vo – juk tuo me­tu Lie­tu­vo­je net ne­bu­vo įtei­sin­ta ga­li­my­bė su­sig­rą­žin­ti su­mo­kė­tą PVM be­vil­tiš­kos sko­los at­ve­ju!

Pa­mi­nė­ji­mo ver­tos su­dė­tin­go­je pa­dė­ty­je at­si­dū­ru­sios įmo­nės, ku­rioms bū­da­vo sko­lin­gos sa­vi­val­dy­bės ar sa­vi­val­dy­bių įmo­nės, iš ku­rių iš­si­rei­ka­lau­ti ap­mo­kė­ji­mo ypač su­nku. Ka­dan­gi to­kios si­tua­ci­jos, de­ja, ga­li kar­to­tis, bū­tų nau­din­ga už­bėg­ti joms už akių ir leis­ti mo­kė­ti PVM ga­vus pi­ni­gus, o ne ta­da, kai iš­ra­šo­ma PVM sąs­kai­ta fak­tū­ra.

Tre­čias pa­kei­ti­mas, ku­rį ga­li­ma bū­tų pa­sis­ko­lin­ti iš por­tu­ga­lų – gy­ven­to­jams su­teik­ta ga­li­my­bė su­sig­rą­žin­ti da­lį su­mo­kė­to PVM. Dek­la­ruo­da­mi sa­vo pa­ja­mas, gy­ven­to­jai ga­li su­sig­rą­žin­ti 5 proc. už tam ti­kras pre­kes ar pa­slau­gas (pa­vyz­džiui, mais­tą ka­vi­nė­se ar res­to­ra­nuo­se, au­to­mo­bi­lių re­mon­tą, kir­pyk­lų pa­slau­gas) su­mo­kė­to PVM, iki 250 eu­rų (863 li­tų) me­ti­nės ri­bos. Tam bū­ti­na tu­rė­ti le­ga­lų pir­ki­mą įro­dan­čius ka­sos kvi­tus. Nors tai nė­ra mo­kes­čių ad­mi­nis­tra­vi­mo pa­kei­ti­mas tie­sio­gi­ne pra­sme, vis dėl­to ši tvar­ka ska­ti­na žmo­nes pirk­ti le­ga­liai ir im­ti čekį.

Skir­tin­gai nei val­džios or­ga­ni­zuo­ja­ma lo­te­ri­ja, ši tvar­ka ska­ti­na pir­kė­jus pra­šy­ti ka­sos kvi­to, su­ma­žin­da­ma jų mo­ka­mus mo­kes­čius. Lie­tu­viai jau šeš­tus me­tus mo­ka “lai­ki­nai” nuo 18 iki 21 proc. pa­di­din­tą PVM ta­ri­fą, o val­džia at­si­sa­ko net dis­ku­tuo­ti apie PVM ma­ži­ni­mą. To­kios tvar­kos įve­di­mas leis­tų bent kiek su­ma­žin­ti gy­ven­to­jams ten­kan­čią mo­kes­čių naš­tą, o kar­tu ir pa­ska­tin­tų juos pra­šy­ti ka­sos kvi­to.

Tai­gi, Por­tu­ga­li­ja pa­da­rė daug dau­giau nei eg­zo­tiš­kai skam­ban­ti če­kiu­ko loterija ar Di­dį­jį Bro­lį pri­me­nan­tis ka­sos apa­ra­tų se­ki­mas. Šios ša­lies įgy­ven­din­ti svar­būs mo­kes­čių ad­mi­nis­tra­vi­mo pa­kei­ti­mai lei­do tau­piau nau­do­ti mo­kes­čių mo­kė­to­jų lė­šas ir už­ti­kri­no, kad ne­bū­tų prie­vo­lės mo­kė­ti PVM ta­da, kai dar ne­at­sis­kai­ty­ta už su­teik­tas pa­slau­gas. Sek­da­mi Por­tu­ga­li­jos pra­dė­ta pert­var­ka, tu­rė­tu­me su­jung­ti mo­kes­čius ad­mi­nis­truo­jan­čias ins­ti­tu­ci­jas į vie­ną, o PVM mo­kė­ji­mo tvar­ką keis­ti taip, kad ji ne­smaug­tų su­nku­mus pa­ti­rian­čių įmo­nių. Šie po­ky­čiai ga­lė­tų tap­ti lem­tin­gi Lie­tu­vos mo­kes­čių mo­kė­to­jams, skir­tin­gai nei dar vie­nas bran­gus ir be­ga­li­nis val­džios IT pro­jek­tas.