Ekspertizė. Apmokestinamos NT vertės sumažinimas – daugiau žmonių užgultų mokesčiai

Lietuvos laisvosios rinkos instituto ekspertizė dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-1324

LR nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo pataisų projektu Nr. XIIP-1324 numatyta sumažinti gyventojams priklausančio nekilnojamojo turto mokesčiu neapmokestinamo NT vertę nuo 1 milijono iki 750 tūkstančių litų, o taikytiną NT mokesčio tarifą sumažinti nuo 1% iki 0,5%.

Dėl apmokestinamosios NT vertės sumažinimo

Siūlome atsisakyti svarstomo apmokestinamosios NT vertės sumažinimo, nes tai didintų mokesčių naštą tiems gyventojams, kuriems atsirastų prievolė mokėti šį mokestį.

Įvedant mokestį už gyventojams priklausantį NT buvo argumentuota, kad tai prabangos mokestis, kurį turtingiausi šalies gyventojai turėtų mokėti kaip “socialinio teisingumo” simbolį. Apmokestinamosios vertės sumažinimas reikštų, kad šį mokestį mokėtų ir vidurinei klasei priklausantys Lietuvos gyventojai.

Už 1 milijono litų vertės NT, kuris šiuo metu neapmokestinamas, atsirastų prievolė mokėti 1 250 litų mokestį. Dėl naujos mokestinės prievolės atsiradimo, gyventojai negalėtų šių lėšų skirti vartojimui ar taupymui. Turint omenyje Vyriausybės programoje įtvirtintą tikslą imtis “realių ekonomikos gaivinimo veiksmų”, manytina, kad svarstomos naujos mokestinės prievolės gyventojams prieštarautų Vyriausybės programai.

Gyventojų NT mokestis ydingas tuo, kad yra mokamas iš jau apmokestintų pajamų. Kadangi dalis gyventojų būsto įsigyta iš banko paskolų, jiems teks mokėti NT mokestį dar net negrąžinus paskolos bankui. Šiuo atveju apmokestinamosios NT vertės sumažinimas gali apsunkinti naujai apmokestinto būsto savininkų galimybę laiku mokėti būsto paskolos įmokas bankui.

Svarbu ir tai, kad būsto turėjimas nereiškia, kad gyventojas turi lėšas NT mokesčiui sumokėti. Sumažinus apmokestinamojo NT vertę, NT mokestį tektų mokėti didesniam skaičiui pensininkų, taip pat asmenų, anksčiau įsigijusių NT, tačiau šiuo metu neturinčių pakankamai pajamų šiam mokesčiui sumokėti.

Turint omenyje, kad 2012 m. surinkta 3,9 milijono litų arba vos 23% planuotų gyventojų NT mokesčio pajamų, o 2013 m. – 4,9 milijono arba 29% plano, darytina išvada, kad papildomos pajamos dėl apmokestinamosios NT vertės sumažinimo gali būti nereikšmingos, tuo tarpu mokesčio administravimas, šiuo metu kainuojantis apie 0,5 milijono litų, brangtų. Tai dar labiau sumažintų šio mokesčio efektyvumą. Kiek papildomų pajamų į biudžetą atneštų šio įstatymo projekto įgyvendinimas, nenumato net projekto rengėjai.

Dėl gyventojų NT mokesčio tarifo sumažinimo

Pritariame siūlymui mažinti NT mokesčio tarifą.

Dėl gyventojų NT mokesčio taikymo tikslingumo

Planuojama, kad šiemet gyventojų NT mokesčio pajamos sudarys 0,03% valstybės biudžeto pajamų (be Europos Sąjungos lėšų). Turint omenyje itin menką šio mokesčio efektą biudžetui bei aukščiau išvardintas neigiamas šio mokesčio pasekmes, siūlome panaikinti šį mokestį.